Bron: Service Management
Er heerst krapte op de arbeidsmarkt, ook zeker in de horeca, en de verwachting is dat deze de komende jaren blijft groeien. Toch constateert Facility Trade Group dat robots nog niet de oplossing zijn gebleken die een paar jaar geleden was voorspeld. Maar dat betekent niet dat er geen robots te vinden zijn in de horeca.
Beter klantenservice en minder kosten
Jaren geleden schreef Facility Trade Group al een artikel over robotisering in de horeca en er is sindsdien wel degelijk een hoop veranderd. De voornaamste redenen om robots in te zetten zijn betere klantenservice, efficiënter werken en kosten besparen. Dit begon bij ontwikkelingen in de automatisering met onder andere het opnemen van bestellingen via een bestelzuil of de mobiele telefoon van de klant.
Meer tijd voor de gasten
Vandaag de dag lopen er echter al op meerdere plekken robots rond in de horeca. Zo ontwierp het Chinese Techbedrijf Pudu BellaBot en Holabot, die onder de naam Bella en Billy rondlopen in het Utrechtse restaurant FoodExplore. Bella fungeert als gastvrouw door gasten hun tafels te wijzen en het eten rond te brengen. Billy neemt het zware sjouwwerk op zich en brengt onder ander de vuile vaat naar de sopkok. De twee machines nemen het zware werk over van het menselijk personeel, dat zo meer tijd heeft voor de gasten.
Hotelschoonmaak
Nog een voorbeeld: Vi-Yo-Let in het Yotel Hotel in Boston. Deze ultraviolet-desinfectie robot van UVD Boston helpt de schoonmakers met het ontsmetten van de hotelkamers. UVD Boston is een dochteronderneming van het Deense Blue Ocean Robotics, dat al langer bekend staat om haar combinatie van robottechniek met bacteriedodend UV-C licht.
Collaborative robots
Een derde voorbeeld is Cobot, een setje robotarmen van Doosan Robotics. De armen pakken allerlei taken op: dienbladen volladen, biertjes tappen en biefstukjes omdraaien. Een echte helpende hand dus, en hier zit een belangrijk punt dat benoemd moet worden. De robots die geïntroduceerd worden in de horeca zijn namelijk niet ontworpen om de mens te vervangen. Het doel is dat robot en mens zij aan zij komen te werken. Daar komt de naam Cobot ook vandaan: collaborative robot. Nog zo'n robot is Toni. Deze machine van het Italiaanse Makr Shakr biedt ook een helpende hand door repeterende taken over te nemen. Zijn specialiteit is drankjes mixen achter de bar. Zo houdt het personeel meer tijd en aandacht over om een gastvrije beleving te creëren.
Vooruitlopen in modernisering
De voorbeelden hierboven maken duidelijk dat er langzaam maar zeker steeds meer robots verschijnen in de horeca. Door deze ontwikkeling door te zetten kan de sector niet alleen het groeiende personeelstekort opvangen, maar ook vooruitlopen in de moderniseringsslag die zich uitrolt in servicegerichte branches.