Bron: CleanTotaal
De huidige cao schoonmaak is met een half jaar verlengd doordat de onderhandelingen door corona zijn verplaatst tot na de zomer. Dit impliceert dat er tot 2022 geen aanvullende cao afspraken gemaakt worden die onder andere effect kunnen hebben op de prijsstelling in 2021. Maar hebben schoonmaakbedrijven in de al eerder door hen aangekondigde prijsverhoging 2021 niet reeds een deelpercentage ingerekend? Dit op basis van historische gegevens? Met andere woorden: wordt de eerder aangekondigde prijsverhoging wellicht verlaagd?
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Navraag bij diverse schoonmaakbedrijven leert ons dat dit zeker niet in alle gevallen aan de orde is. Wel maken de schoonmaakbedrijven van de gelegenheid gebruik om andere suggesties kenbaar te maken.
Kort en bondig
Sommige ondernemers zijn heel stellig en kort en bondig in hun reactie . Zo tekenen we bijvoorbeeld op: “Wij hebben uitsluitend rekening gehouden met de al bekende indexatie, dus de harde afspraken. Dat is inclusief 1 juli (die afspraak was er immers al) maar zonder inschattingen van een nieuwe cao.”
Gulden middenweg
Andere ondernemers bewandelen een gulden middenweg, zo zagen we onder andere de volgende reactie: “Wij indexeren veel van onze contracten op basis van de CBS 812 index cao lonen en voorkomen hiermee aannames in de indexering. We kijken dus terug i.p.v. vooruit. Dit jaar op basis van Q3 2019-Q3 2020. Enkele overeenkomsten worden wel vooruit geïndexeerd, deze worden alleen op basis van de feiten geïndexeerd. Eventuele wijzigingen vinden dan plaats wanneer deze zich feitelijk voordoen.”
Cao niet bedoeld als reparatie
Een van de deelnemende bedrijven aan onze rondvraag roept op de eindejaarsuitkering niet als herstelinstrument in te zetten: “Zo lang ik dit doe is de cao nog nooit afgesloten voordat de oude cao eindigt. Ik heb al eens geopperd dat het toch mooi zou zijn dat we niet steeds middels een eindejaarsuitkering de cao moeten herstellen omdat deze een stuk moet overbruggen daar er geen cao was.”
Over de prijsverhoging zegt dit bedrijf: “De cao vormt een groot onderdeel van een prijsverhoging, maar ook andere zaken, zoals vorig jaar de Wet WAB. Ook in alle jaren dat ik dit doe, en wie de afspraken ook maakt, de kostenstijging zal tussen de 2,5% en 4% zijn. Dit is een soort voortschrijdende waarheid waar je zeker ook je opdrachtgevers van op de hoogte kunt brengen. Ook dit jaar is dit het geval. Voor ons zal dit niets veranderen.”
Verlaging sociale lasten
Een andere schoonmaakondernemer roept op tot verlaging van de sociale lasten voor de schoonmaaksector. Deze ondernemer stelt geen aanvullende afspraken voor 2021 te verwachten aangezien de in de prijsverhoging ingerekende loonsverhoging doorgaat en de eindejaarsuitkering omhoog gaat. Wel doet deze ondernemer een beroep om een signaal richting de politiek af te geven: “Het zou voor ons, schoonmaakbedrijven en medewerkers, mooi zijn als er eindelijk iets gebeurd aan de bruto/netto kant. Zeker voor de schoonmaaksector en eigenlijk voor alle laagbetaalde beroepen. Het kan niet zijn dat de lonen elke keer omhoog gaan en de medewerker er weinig van merkt. Het merendeel van de loonstijging verdwijnt in premies en belastingen richting overheid.”
Andere prioriteiten
Weer een andere schoonmaakondernemer stelt dat dit onderwerp niet actief aangezwengeld hoeft te worden bij de opdrachtgevers: “Aandacht is nu op andere zaken, bij zowel de klant als de schoonmaakbedrijven, en financieel behoud is nu wel prioriteit voor veel schoonmaakbedrijven.”
Bovendien waarschuwt deze ondernemer dat de bonden het er niet bij zullen laten zitten: “Iedereen verwacht dat er grote aanpassingen zullen komen na de zomer. De bonden kennende willen ze natuurlijk scoren dus dat moet dan nog wel in 2021 en dat heeft niemand al doorgerekend en is dus zeker voor eigen conto van het schoonmaakbedrijf.” Bovendien telt volgens deze ondernemer ook nog mee dat de noodzakelijke prijsverhoging op grond van de wel bekende gegevens niet aan alle klanten doorberekend kan worden: “Ik weet zeker dat afgelopen december een dieptepunt is geweest, want bij veel klanten was het financieel ook slechter en dan wordt er direct geknepen op de prijsverhoging of gewoon ‘nee’ gezegd.”
Aanpassing prijsverhoging
Echter ontvingen we ook reacties dat op basis van ervaringscijfers er met het vooruitzicht op de nieuwe cao afspraken wel degelijk een deelpercentage ingerekend werd. Een van de ondernemers liet ons weten: “Inmiddels hebben wij onze opdrachtgevers een bericht verzonden dat wij onze prijsverhoging met 0,90% verlagen. We hoeven er immers niet extra aan over te houden.”
Een andere ondernemer liet zich er iets cryptischer over uit: “Er is door uiteenlopende afspraken over prijsverhogingen een diversiteit in de wijze waarop deze worden vastgesteld. Of eerder ingerekende nieuwe cao-afspraken naar rato relevant is, is dus maatwerk. Als dat zo is, wordt dit uiteraard rechtstreeks met klanten afgestemd.”
Ook waren er natuurlijk bedrijven die kennelijk liever niet inhoudelijk wensten te reageren.
Niet uitknijpen
Duidelijk wordt dat het de moeite waard kan zijn dat partijen samen goed de berekeningswijze van de prijsverhoging onder de loep nemen. Uitknijpen van, de door corona zo getroffen, schoonmaaksector is uit den boze, extra verdienen aan het uitstellen van de nieuwe cao eveneens. De redactie waardeert de openhartige reacties van de meeste schoonmaakondernemers. Chapeau.